گروهی از داروهای دیابت که می توانند درمان نارسایی قلبی را متحول کنند

1 دسامبر 2021- بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه آنگلیا شرقی، دارویی که در اصل برای بیماران مبتلا به دیابت استفاده می‌شود، اولین دارویی است که به افراد مبتلا به نارسایی قلبی کمک می‌کند و می‌تواند درمان این اختلال را متحول کند.

تحقیقات اولیه نشان داده بود که مهارکننده‌های کوترانسپورتر 2  سدیم-گلوکز (SGLT2) می‌توانند به حدود نیمی از بیماران نارسایی قلبی کمک کنند، آنهایی که به شرایطی معروف به "کسر جهشی کاهشی" مبتلا هستند.

اما یافته‌های جدید منتشر شده درEuropean Journal of Preventive Cardiology، نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند برای همه بیماران نارسایی قلبی مفید باشد، از جمله کسانی که به نوع دوم نارسایی قلبی به نام کسر جهشی حفظ شده، مبتلا هستند.

پروفسور Vass Vassiliou از دانشکده پزشکی نورویچ UEA و مشاور افتخاری قلب و عروق در بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ، گفت: نارسایی قلبی وضعیتی است که در آن قلب آنطور که باید خون را پمپاژ نمی کند. دو نوع نارسایی قلبی وجود دارد. نارسایی قلبی با کاهش کسر جهشی، که زمانی اتفاق می افتد که قلب به دلیل یک مشکل مکانیکی قادر به پمپاژ خون به اطراف بدن نباشد و نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده، که زمانی اتفاق می‌افتد که علیرغم اینکه قلب به خوبی خون را پمپاژ می‌کند، اکسیژن برای تمام قسمت‌های بدن کافی نیست.

برای سال‌ها هیچ دارویی وجود نداشت که بتواند نتیجه را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی نوع دوم – مبتلا به نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده - بهبود بخشد.این نوع نارسایی قلبی پزشکان را متحیر کرده بود، زیرا هر دارویی که برای درمان آن آزمایش شد، مفید واقع نشد.

پروفسورVassiliouگفت: با این حال، یک دسته از داروهای قلب، به نام مهارکننده‌های  SGLT2، که در ابتدا برای بیماران مبتلا به دیابت استفاده می‌شد، به بیمارانی که نارسایی قلبی داشتند نیز کمک کرد. مطالعات قبلی نشان داده بود که این دارو در نارسایی قلبی با کاهش کسر جهشی، مفید است، اما ما دریافتیم که می تواند به بیماران نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده نیز کمک کند.

مهارکننده های SGLT2 بیشتر با نام های تجاریForxiga (Dapagliflozin)، Invokana (Canagliflozin)  و Jardiance (Empagliflozin) شناخته می شوند.

تیم تحقیقاتی متاآنالیزی با استفاده از تمام مطالعات منتشر شده در این زمینه انجام داد و داده های تقریباً 10 هزار بیمار را گردآوری کرد. آنها از مدل سازی آماری برای نشان دادن اثر خاص این داروها استفاده کردند.

پروفسور Vassiliou گفت: ما دریافتیم که بیمارانی که از مهارکننده‌های SGLT2 استفاده می‌کردند، 22 درصد کمتر از بیماران گروه دارونما، به دلایل مرتبط با قلب جان خود را از دست می‌دهند یا به دلیل تشدید نارسایی قلبی در بیمارستان بستری می شوند.این بسیار مهم است زیرا این اولین دارویی است که می تواند برای این گروه از بیماران- که قبلاً غیرقابل درمان بودند- از نظر مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی یا بستری شدن در بیمارستان مفید باشد.

وی افزود: این اولین دارویی است که واقعاً می تواند نتایج را برای این گروه بیمار بهبود بخشد و درمان ارائه شده برای بیماران نارسایی قلبی را متحول خواهد کرد.

منبع:

https://www.uea.ac.uk/news/-/article/the-diabetes-medication-that-could-revolutionise-heart-failure-treatment